Het improvisatievermogen van notarissen vanwege corona

Net als andere notarissen zet Krans Notarissen in Haarlem alles op alles om de dienstverlening richting consumenten vlot te laten verlopen. De extra maatregelen vanwege het coronavirus vragen wel om improvisatievermogen en om andersoortige oplossingen. “We hebben een vitaal beroep. Alle noodzakelijke akten zoals transporten (van huizen), hypotheken en testamenten willen en moeten we zo mogelijk laten passeren.”

Tessa Bos is bij Krans Notarissen specialist op het gebied van vastgoed. Ze heeft op dit moment twee nieuwbouwprojecten onder haar hoede, waarvan de overdrachten snel dienen plaats te hebben. De ontwikkelaar en consumenten zijn enorm blij dat de dienstverlening doorgaat en dat het tekenen van de notariële akte van levering en/of hypotheek  geen vertraging oploopt. Dit is mede mogelijk dankzij het plaatsen van een tent achter de kantoorvilla. De regels van het RIVM maken dat zo min mogelijk cliënten en medewerkers het kantoorpand mogen betreden en de tent biedt uitkomst. “We hebben hele volle agenda’s en niet alles kan binnen gebeuren. De ruimte is beperkt als gevolg van de regels van het RIVM omdat we extra afstand moeten bewaren. Met de tent kunnen we de reguliere, noodzakelijke cliëntenstroom en de cliëntenstroom van de nieuwbouw apart ontvangen.”

Meerdere personen

De tent biedt ook uitkomst als de cliënt, die bijvoorbeeld voor de overdracht van een huis of het tekenen van een hypotheekakte, zijn of haar kinderen meeneemt tijdens het passeren van de akte. Alhoewel de notaris andere aangekondigde maatregelen daarvoor heeft. De kinderen mogen niet het kantoorpand binnen, omdat slechts twee personen gelijktijdig in een ruimte mogen verblijven volgens de regels van het kantoor. “Doordat we de beschikking hebben over een tent kunnen de eventueel meegekomen kinderen desnoods in de tuin spelen tijdens het passeren van de akte. Het is een praktische oplossing.”

Noodoplossing

Ook klanten met een lichte verkoudheid kunnen dankzij het plaatsen van de tent toch bij de notaris langs. Voor consumenten die het huis niet uit kunnen omdat ze in quarantaine zitten of ziek zijn, heeft de notaris een andere oplossing al eens gehanteerd. “We noemen het als het ware een  brievenbusakte. We zijn thuis bij de consument langs gegaan en communiceerde met een telefoon in de hand vanachter een raam om de akte door te nemen en vragen te beantwoorden/een toelichting te geven op de akte. De cliënt liet het geldig legitimatie zien vanachter het raam waar wij een foto van maakte. Vervolgens duwde we de akte met plastic handschoenen aan door de brievenbus en kijken vanachter het raam toe dat deze werd ondertekend.”

KNB

Op de site van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) staat dat de meeste notariskantoren gewoon open zijn. ‘Notarissen hebben van de wetgever een ministerieplicht gekregen. Dit houdt in dat zij verplicht zijn diensten te verlenen. Wel werken veel (kandidaat-)notarissen thuis tot en met in ieder geval 28 april.’ Op de site van Krans Notarissen staat: ‘’Ons kantoor blijft geopend zolang dit op een verantwoorde wijze mogelijk is en dit niet door de overheid wordt ‘verboden’. Vanzelfsprekend nemen wij alle maatregelen in acht die de overheid in het kader van het COVID 19-virus (coronavirus) neemt. Onze dienstverlening zal daardoor wel anders zijn. Zo geven we geen handen en bewaren we een veilige afstand.’

Meer informatie: