Ze weet wat er speelt onder woonconsumenten en ziet ook van nabij wat er mogelijk is. Eefje Voogd van de gelijknamige makelaardij uit Amsterdam signaleert dat consumenten steeds meer interesse tonen voor nieuwbouw en dat ze met andere ogen naar nieuwbouw kijken dan pakweg tien of twintig jaar geleden. De hang naar modern, het feit dat men meer oog heeft voor de architectuur van nieuwbouwhuizen en de aandacht voor wooncomfort spelen hierbij een rol. Een gesprek over trends en de overweldigende vraag naar nieuwbouwhuizen. “Er is veel ruimte beschikbaar in de regio Amsterdam. Ik zie veel kansen.”
Slapen voor de deur van het makelaarskantoor waar een nieuwbouwproject in de verkoop gaat, dat is er niet meer bij. Het beeld van slaapzakken die worden uitgerold, dat behoort tot het verleden. Consumenten die interesse hebben, schrijven zich nu in via een digitaal formulier. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt: dat is niet aan de orde. Vaak wordt er geloot om vast te stellen wie er voor een bepaalde woning in aanmerking komt. Makelaar Eefje Voogd ontvangt af en toe brieven van consumenten die een pleidooi houden waarom zij bij een nieuwbouwproject voorrang zouden moeten genieten. Dat gaat haar aan het hart. Dat ze die moeite nemen. Maar hoe schrijnend het verhaal ook is, ze heeft geen invloed op een lotingsproces en er kan niet afgeweken worden van procedures.
Al met al flink meer nieuwbouw nodig
Er zijn veel gebiedsontwikkelingen gaande in de regio Amsterdam. Eefje Voogd noemt Amsterdam-Noord, de Zuidas, het Amstelkwartier, Nieuw-West, Sloterdijk en ook Amsterdam-Zuidoost. En dat is ook nodig. Er komen meer mensen de stad in (om te wonen) dan er uit gaan. “Er moet worden bijgebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen.” Het afgelopen jaar werden bijna 5000 nieuwbouwwoningen opgeleverd in Amsterdam en de aantallen moeten de komende jaren flink omhoog. Belangrijk punt is volgens de makelaar dat consumenten het aanbod niet missen: “Op de portal Amsterdam Woont staat alle nieuwbouw die in de verkoop gaat. Die tip geef ik mensen altijd mee.”
Aantrekkelijkheid van de stad
Wonen in de metropoolregio Amsterdam wordt aantrekkelijk gevonden door jong en oud. Het gaat niet alleen om eenpersoonshuishoudens en dan vooral jongeren. Iets dat maar al te vaak wordt gezegd. Ook senioren weten de weg naar de hoofdstad te vinden omdat ze bijvoorbeeld willen terugkeren naar de stad waar ze ooit woonden. Gezinnen hebben ook steeds vaker interesse om er te wonen en daarnaast zijn er nog – wat zij noemt – de internationals die een woning in of nabij Amsterdam zoeken. Expats die hier komen werken. De stad verinternationaliseerd volgens de nieuwbouwmakelaar. We reizen zelf ook meer. “Dat levert ook weer andere woonbehoeften op.”
Nieuwbouw (-trends)
De makelaar uit de hoofdstad vertelt dat ontwikkelaars er soms voor kiezen om appartementen anders in te delen, omdat woonwensen veranderen. Zo kan het zijn dat een badkamer niet vanaf de gang bereikbaar is, maar direct achter een slaapkamer wordt geplaatst. Een beetje het hotelsuite idee. Ook wordt her en der compacter gebouwd, vanwege de betaalbaarheid en omdat semi openbare ruimtes en algemene ruimtes steeds meer onderdeel uitmaken van de leefomgeving. “Er wordt bij nieuwbouw veel aandacht besteed aan de openbare ruimte”, zegt ze.
Gestapelde bouw en drie meter hoge plafonds
Ook als het gaat om buitenruimtes die bij de nieuwbouwwoning horen is er volgens de makelaar een kwaliteitsslag gemaakt. Ze noemt de bezonning en de omvang van bijvoorbeeld balkons. Er wordt ook meer onderscheidend gebouwd. Eefje Voogd geeft als voorbeeld de Zuidas in Amsterdam waar iconische gebouwen zijn neergezet. Gestapelde bouw met een prachtig uitzicht, veel buitenruimte, plafonds van wel 3 meter hoog, parkeergelegenheid onder de wooncomplexen en openbaar vervoer om de hoek. Ze noemt het een Manhattan-achtige setting. “Al met al genoeg ingrediënten om het aantrekkelijk te maken om te wonen.”
Geen project is hetzelfde
Metropoolregio Amsterdam heeft veel te bieden, volgens de makelaar als het gaat om nieuwbouw, transformatie en renovatie van woningen. “Geen project is hetzelfde”, zegt ze om aan te geven dat de markt voortdurend verandert. “Omdat de consument en dus ook de woonwensen veranderen.”