De dienstverlening van James

Ze wilden een naam die een bepaalde associatie oproept en het werd James, of eigenlijk +James. Het plusje staat voor de service. Het ultieme butlergevoel. Het gebouw blijft de basis. De dienstverlening van The James Company maakt het voor bewoners makkelijker, leuker en soms ook verrassender om er te wonen. +James kunt u zien als een personal assistent die u bij uw (nieuwbouw-) woning krijgt en de zaken regelt waar u zelf geen tijd voor hebt. Of misschien geen zin in hebt. De bewoners van 25 appartementencomplexen – in Rotterdam, Amsterdam en nog een paar steden – maken gebruik van deze dienstverlening. The James Company ziet de interesse voor locatieservice toenemen en wil nieuwe concepten én namen in de markt zetten.

Huismeester Henny zit achter de balie in de entreehal van 900 Mahler, een complex op de Amsterdamse Zuidas met 126 woningen. Hij zit nu anderhalf jaar op deze locatie. Henny werkte eerder een jaar op een andere locatie van +James. Hij kent inmiddels alle bewoners van 900 Mahler bij naam. Henny weet hoe het met ze gaat en – als ze die hebben – hoe het met de hond gaat. Hij staat voor ze klaar en doet klusjes zoals het verwisselen van een kapotte lamp en het aannemen van pakketjes. Hij geeft uitleg als bewoners niet weten hoe de magnetron of de oven werkt en zorgt – als ze daarom vragen – dat de plantjes water krijgen en de kat te eten als ze op vakantie zijn. Het contact met en de waardering van de bewoners maken het voor hem een leuke baan. Bijna niets is hem te veel. “Verstopt doucheputje schoonmaken? Dat doe ik ook.”

Veiligheid en vertrouwdheid

Op deze locaties op de Zuidas, waar het leven voorbij raast, zorgen Henny en zijn collega Jannie voor een gevoel van veiligheid en vertrouwdheid. De balie is tot negen uur in de avond bezet. De bewoners vinden het bijna vanzelfsprekend dat er dingen voor ze geregeld worden, terwijl ze zelf aan het werk zijn. Wietse Verheul, manager van The James Company, noemt het de afroepeconomie. De dienstverlening is belangrijk, weet hij uit ervaring, maar er is nog iets wat minstens zo belangrijk is: contact.

Ontmoeten

Bewoners hebben volgens de manager behoefte aan laagdrempelige manieren om de buren te leren kennen. “We organiseren daarom hardloopgroepjes en BBQ’s. De meest succesvolle dingen zijn de spontane bijeenkomsten. Henny en Jannie stuurden op Sinterklaasdag een mail rond met de vraag of er behoefte was om iets te doen en zo stond er tot ´s avonds laat veertig man in de lobby beneden te borrelen.”

Rond de oplevering en de verhuizing

In de periode dat nieuwbouwappartementen worden opgeleverd is het helemaal aanpoten voor  de serviceverleners van +James. Er komen dan veel vragen en verzoeken op ze af. Er valt veel te regelen net voor of net na een verhuizing, als de nieuwe bewoners van alles moeten regelen en met veel vragen zitten. “We maken het voor de nieuwe bewoners een stuk gemakkelijker”, zegt Wietse Verheul. Hij vertelt dat zijn medewerkers in de bres springen voor de nieuwe bewoners als er problemen zijn bij de oplevering. “We maken het makkelijker voor ze. We kennen de plek en kunnen er zodoende sneller voor zorgen dat dingen worden opgelost als er problemen zijn. Als er sprake is van opleverpunten dan moeten we die niet bagatelliseren, maar zien te fixen. Daarnaast voorkomen we ook de eerste schade aan gebouwen, die ontstaat bij grote inhuisbewegingen.”

Het begin

In 2012 werd het eerste initiatief genomen om iets extra’s te doen met de dienstverlening  en service voor bewoners van een nieuwbouwproject. Bij de woontorens De Calypso in Rotterdam werd het serviceconcept gelanceerd. Vervolgens toonde investment manager en ontwikkelaar Amvest interesse in het concept en in 2016 ging ook belegger in vastgoed Syntrus Achmea er mee experimenten. Ondertussen was besloten dat het concept een mooie naam mee moest krijgen en in 2015 werd +James geboren. ”We wilden er met die term het gevoel van een vijf-sterren-hotel opplakken.”

Nieuw concept en nieuwe naam

Wietse Verheul vindt dat het concept nu toe is aan verbreding. +James doet denken aan een butler in New York, Parijs of Londen. “We merken dat we ons daarmee voor bepaalde projecten te luxe positioneren.” De onderneming denkt na over nieuwe concepten. “Het is tijd voor een tweede naam. We noemen het binnen het bedrijf nu gekscherend +Henk.”

Gebiedsontwikkelingen

Als het aan de manager ligt blijft het daar niet bij. Hij voorziet een verdere verbreding van de dienstverlening van The James Company. Zo is het bedrijf in gesprek over de dienstverlening bij een gebiedsontwikkeling met grondgebonden woningen. Het gaat om een eerste experiment, laat hij weten. Het idee is dat er een clubhuis moet komen. Het gebied moet onderhouden worden. “Na de sleuteloverdracht aan de bewoners is de ontwikkelaar vertrokken. Een VvE manager zal – als die er is – proberen iets van het concept te bewaren. De nieuwe bewoners zijn bezig met hun eigen woning. Wij weten hoe het is om zo iets te managen.”

Meer informatie: