De corona-lockdown betekende dat projectontwikkelaars en bouwers het verkoopproces richting de klant volledig digitaal moesten afhandelen. Veel gebeurde al online, maar toen de lockdown in maart dit jaar van kracht werd, was fysiek ontmoeten even helemaal niet meer mogelijk. “De coronatijd heeft de verkoop van nieuwbouwwoningen niet belemmerd”, zegt Elles Smit, verkoopmanager bij Van Wijnen. “Maar we hebben wel andere middelen moeten inzetten.”
Het nieuwbouwproject Westerdreefkwartier in Nieuw-Vennep, Wonen in Weespersluis in Weesp en Zuyderzee aan de Dijk in Spakenburg hebben met elkaar gemeen dat de start verkoop begon in coronatijd. De campagne voor de verkoop van nieuwbouwproject De Dijkjes in Elburg was net voor de lockdown van start gegaan. Al deze nieuwbouwprojecten van Van Wijnen zijn zo goed als rond als het gaat om de verkoop. “We merken eigenlijk niet dat het coronatijd is. Er is nog altijd sprake van woningnood, de vraag is enorm. Alleen bij de verkoop van kavels en de wat duurdere projecten merken we dat kopers iets voorzichtiger zijn.”
Coronaperikelen
Het nieuwbouwproject Zuyderzee aan de Dijk in Spakenburg was het eerste project van Van Wijnen dat in aanmerking kwam voor start verkoop nadat de coronaperikelen zich aandienden. Het bedrijf had net als anders al een projectsite online staan om potentiële kopers te attenderen op het nieuwbouwproject. Daar werd een promotiefilm aan toegevoegd om potentiële klanten te enthousiasmeren en informeren. In de film vertellen twee makelaars hoe de woningen, terraswoningen en rijwoningen, er uit gaan zien. Elles Smit vertelt over het gebied en over de meer- en minderwerk mogelijkheden. “Consumenten konden omdat fysiek ontmoeten niet mogelijk was, online hun vragen stellen. En natuurlijk ook via de telefoon en FaceTime.”
Anders dan consumenten gewend zijn
Elles Smit zegt het jammer te vinden dat ze geïnteresseerden niet live kon vertellen over het project. De film over de nieuwbouwwoningen in Spakenburg werd goed ontvangen, maar ze had liever de kopers persoonlijk ontmoet. Het was ook wennen voor de mensen in Spakenburg, vertelt ze. “Het is een dorp waar we al zeven jaar actief zijn als het gaat om nieuwbouw en ze kennen ons. De bewoners zijn gewend dat we ze persoonlijk te woord staan om over een project te vertellen. Maar dat was niet mogelijk, zeker niet aan het begin van de coronacrisis.”
Boost voor digitaal ondertekenen
Van Wijnen zat al in de opstartfase van het digitaal ondertekenen van koopcontracten toen corona zich aandiende. Het digitaal ondertekenen van een koopcontract is iets wat andere ontwikkelaars en bouwers de afgelopen jaren ook steeds meer zijn gaan doen. De digitale snelweg werkt efficiënt, ook als het om het moment gaat dat het koopcontract wordt getekend. Het versturen van informatie en aktes gaat op deze manier snel en is AVG-proof. “Klanten hebben een eigen account en kunnen formulieren in hun eigen digitale omgeving uploaden en opslaan. We willen niet meer dat persoonlijke gegevens heen en weer gemaild moeten worden. Het is mooi om te zien dat het digitaal ondertekenen werkt.”
Beste van twee werelden
Het digitaal ondertekenen kreeg dankzij corona een flinke boost bij Van Wijnen. De invoering hiervan werd versneld afgerond. Elles Smit zou het absoluut ook niet meer anders willen en is een groot voorstander van deze werkwijze. Maar als het om het hele verkoopproces gaat dan kiest ze toch voor de mix tussen online en het persoonlijke contact. Zeker nu het langzaamaan weer mogelijk is om elkaar fysiek te ontmoeten. De coronamaatregelen zijn stapsgewijs versoepeld. “Ik miste toch een beetje het persoonlijke contact als alles online gaat. Ik kijk de kopers het liefst een keer recht in de ogen.”
Foto: Elles Smit geeft uitleg over Zuyderzee aan de Dijk in Spakenburg (videostill)