Het moest anders, uiteraard beter. Het idee was om kopers van een nieuwbouwhuis de mogelijkheid te bieden om de keuzes voor een badkamer, keuken en andere kopersopties op één plek te laten maken en eventueel volledig afgewerkt inclusief tuin op te laten leveren. Tijdwinst voor de consument, minder ergernis ook en dus een hogere klanttevredenheid. Bouwbedrijf Trebbe besloot samen met Klok Groep woonbelevingscentrum LIV neer te zetten om het koopproces te vergemakkelijken. “Consumenten kunnen hier goed zien wat ze kopen en geïnspireerd worden in hun woonwensen.”
Wie over de Stadsbrug de Waal passeert en Nijmegen binnenrijdt, ziet iets opmerkelijks: grote woningen onder een dak en achter glas. Het heeft iets surrealistisch. Vooral als het buiten donker is en het gebouw aan de binnenkant verlicht, springen de modelwoningen meteen in het oog. In LIV staan vier complete woningen, gebaseerd op de maatvoering van conceptwoningen van Trebbe en Klok met verschillende indelingen. Maar er is meer. Er is volop keuze uit badkamers, keukens – met een grote diversiteit aan keukenbladen en ovens. Kranen, vloeren en andere vloerafwerking zijn er te vinden. Er staat een warmtepomp en voor degenen die niet (overal) kiezen voor vloerverwarming zijn er radiatoren opgesteld. Het aanbod is overweldigend. Ook aan de inrichting van uw nieuwbouwhuis en de tuin is gedacht.
Oriënteren
Bij LIV kunt u ook een kijkje nemen als u zich aan het oriënteren bent op de mogelijke koop van een nieuwbouwhuis bij Trebbe of KlokGroep. Als het besluit is genomen om een nieuwbouwhuis te kopen, kunt u vervolgens in een aantal bezoeken de koperskeuzes regelen en eventuele andere keuzes maken.
Klantreis vergemakkelijken
De partijen die deelnemen aan LIV zijn – los van Trebbe en de Klok Groep – Eigenhuis Groep en Van der Sluis Technische bedrijven. In het woonbelevingscentrum kunnen consumenten terecht voor advies van een wooncoach makelaardij, ze kunnen er financieel advies krijgen en een afspraak maken met een kopersbegeleider.
Effecten meteen zichtbaar
Het idee voor LIV is tijdens de crisis ontstaan. “We vroegen ons af hoe we onze klanten beter konden benaderen. De modelwoningen geven de klant inzicht in de grootte van de woning die ze kopen en de mogelijkheden die de woning te bieden heeft. Wel of geen uitbouw? Een hoe pakt dat in de praktijk uit?” Hein Stooker, directeur projectontwikkeling bij Trebbe Wonen, duwt de uitschuifbare pui in één van de vier modelwoningen naar voren, in verschillende standen. “Zo zien consumenten meteen wat het effect is in de huiskamer. Op een tekening is zo iets moeilijk te zien.”
Mooie bijkomstigheid
Consumenten kiezen opvallend vaak voor een volledige uitbouw van twee meter veertig als ze in LIV zien wat het ze oplevert aan licht en ruimte in de woonkamer. Terwijl ze dat lang niet altijd hadden gedaan als ze alleen op papier de mogelijkheden hadden kunnen bekijken. “Veel consumenten waren dan voor een uitbouw van één meter twintig of één meter tachtig gegaan.” Volgens Hein Stooker passen consumenten hun keuzes aan na een bezoek aan LIV en dat komt de klanttevredenheid weer ten goede.
Grootste uitdaging
Punt is ook dat onderdelen van nieuwbouwhuizen steeds vaker vooraf in een fabriek zijn geproduceerd. Bij prefab zijn de bouwelementen die op de bouwplaats worden gemonteerd op een andere plek vervaardigd. Dit vraagt extra planning en aandacht voor het standaardiseren van opties. Het komt nog meer aan op een duidelijke communicatie richting de consument over wat achteraf nog wel en wat niet meer mogelijk is als het gaat om eventuele aanpassingen. De grootste uitdaging is – ook voor de bezoekers van LIV – hoe de klant op de juiste momenten strak door het hele proces geleid kan worden. Hein Stooker: “Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning worden kopers overspoeld met informatie. Het gaat er om dat we op de goede momenten de juiste antwoorden geven.”
Het woonklaar pakket en tuinklaar pakket
LIV levert Trebbe ook data op over de voorkeuren van de consument. “Voor ons geldt dan hoe kunnen we daar vervolgens zo goed mogelijk op anticiperen.” Hij ziet dat klanten nu vooral langs komen om een idee te krijgen hoe hun woning er uit komt te zien (met of zonder dakraam of erker) en om te bedenken hoe de indeling van de keuken en de badkamer kan uitpakken. En verder om een keuze te maken voor een bepaalde inrichting van keuken en badkamer. In LIV kunnen consumenten nog meer dan nu voor het woonklaar pakket kiezen waarbij ze ook een keuze maken uit het aanbod voor de inrichting van de woning zoals gordijnen en vloeren en wellicht zelfs de tuininrichting. Bij het tuinklaar pakket moet u denken aan een berging met veranda, schuttingen, bestrating en beplanting.
Verschilt per generatie
Veel mensen vergeten dat een nieuwbouwhypotheek het mogelijk maakt om dingen zoals de afwerking van de trap en zelfs de inrichting van de tuin mee te financieren. Volgens de directeur projectontwikkeling is het vaak afhankelijk van de leeftijdscategorie van klanten waar ze voor kiezen. “Het is vooral de jongere generatie die zegt dat ze alles in één keer geregeld willen hebben. Dus ook de inrichting en steeds vaker ook de tuin. Ze zeggen dan: als ik het kan meefinancieren dan heb ik het liefst dat alles in één keer gebeurt.”
Meer informatie:
- LIV
- Van een huis een thuis maken in Homestudios
- Koopproces is weer een feestje dankzij de WAREHOUSE
- Meerwerk, minderwerk en opties. Wat is wat?
- Meer- en minderwerk uitkiezen
- Zit er garantie op meer- en minderwerk?
- Waar u op moet letten bij de financiering van meerwerk
- Mijn tuin meefinancieren, kan dat?