Online is de trend. Ook als het gaat om het zetten van een digitale handtekening voor de koop van een nieuwbouwhuis. BPD is de eerste projectontwikkelaar die koos voor deze aanpak. In 2016 gingen drie pilots van start waarbij een beperkt aantal consumenten de mogelijkheid werd geboden om online een handtekening te zetten voor de aankoop van een nieuwbouwhuis. BPD wil deze methode nu landelijk uitrollen.
Steeds meer online te regelen
Consumenten moeten er misschien nog aan wennen, maar de bouwsector gaat de reisbranche achterna als het gaat om de snelheid waarmee online kopen en regelen de norm wordt. Jessie Wagenaar, directeur Verkoop & Gebiedsmarketing bij BPD, sluit niet uit dat het in 2020 al heel normaal is om rechtstreeks op internet een koopcontract af te sluiten voor een nieuwbouwhuis. Uw nieuwbouwhuis in een digitale winkelmand.
Van pilot naar trend?
In Hoef en Haag in Vianen kregen vorig jaar zeventig potentiële kopers de mogelijkheid om van begin tot eind het proces van de aankoop van hun woning digitaal te laten verlopen. De digitale handtekening is volgens BPD een logisch sluitstuk van de hele online klantreis. Later volgden nog een pilot in Oisterwijk en een in Hendrik-Ido-Ambacht.
Gelijke voorwaarden voor iedereen
Bij alle drie de projecten waren de voorwaarden voor potentiële kopers gelijk: of ze nu meededen aan de pilot om een digitale handtekening te zetten of dat ze ‘gewoon’ offline een handtekening zouden zetten. Meedoen aan de pilot betekende niet dat zij ook voorrang kregen bij de toewijzing van de woningen of andere voordelen konden behalen. “We wilden echt objectief toetsen hoe het zou lopen.”
Hoe het werkt
Consumenten kunnen online een profiel aanmaken op de projectsite van BPD als ze interesse hebben in een nieuwbouwwoning. Ze kunnen online hun favoriete woning aanklikken en in hun eigen omgeving bewaren. Ze ontvangen digitale updates en kunnen online contact zoeken. BPD beschikt sinds najaar 2016 over een chatmogelijkheid voor consumenten. De projectontwikkelaar benadrukt overigens dat consumenten altijd de mogelijkheid hebben om face-to-face met een medewerker of met een makelaar te overleggen. Alles kan digitaal, maar het hoeft niet.
Niet minder maar juist meer contact
Van te voren werd door sceptici wel eens geopperd dat BPD het contact met de klant zou kunnen verliezen zodra het meer zou gaan inzetten op online. Dat bleek zeker niet het geval. “We hebben alleen maar meer contact gekregen, maar wel op een andere manier”, vertelt Jessie Wagenaar. Mede als gevolg van de chatmogelijkheid is de bereikbaarheid van de organisatie aangepast: consumenten kunnen van negen uur ’s morgens tot negen uur ’s avonds bij BPD terecht voor vragen en opmerkingen en ook in het weekend is de bereikbaarheid verruimd.
De klant voelt meer verantwoordelijkheid
Volgens Jessie Wagenaar voelen de mensen die online een handtekening zetten heel erg de verantwoordelijkheid om zich te verdiepen in het koopcontract. De eerste online koper van een woning in Hoef en Haag vertelde later dat ze nog nooit zo goed een koopcontract had gelezen als in dit geval. “Dat is ook precies wat we willen. Dat mensen nog beter geïnformeerd zijn. Dit gaat weliswaar slechts over een klant, maar ik verwacht dat dit ook voor andere klanten zo werkt.”
De klant bepaalt
De directeur Verkoop & Gebiedsmarketing verwacht dat andere projectontwikkelaars deze aanpak zullen volgen en net als BPD hun klanten de mogelijkheid gaan bieden om digitaal een handtekening te zetten. Ze meent dat dit over een paar jaar bij alle nieuwbouwprojecten mogelijk zal zijn. Vandaar dat ze de vergelijking trekt met de reisbranche. “Bijna iedereen steekt tegenwoordig zijn hand op als je vraagt of ze wel eens online een reis hebben geboekt. Maar als je vraagt: ‘Bij wie was dat tien jaar geleden het geval’, dan gaat misschien maar een kwart van de vingers de lucht in. Het is heel snel gegaan en het wordt steeds normaler gevonden dat je producten online koopt. Ik denk dat het ook in de bouwsector heel snel kan gaan.”