Apps, oftewel software applicaties op uw mobiele telefoon, zijn niet meer weg te denken. Een app voor het bijhouden van uw afstand, tempo en tijd bij het hardlopen, voor het online bestellen van eten, voor het regelen van uw bankzaken én voor het duiden van uw woonwensen. Projectontwikkelaar LATEI uit Amersfoort gebruikt apps om snel te weten te komen wat de wensen zijn van potentiële klanten. “Andere sectoren waren eerder, maar het gebruik van apps is ook in onze branche steeds gebruikelijker.”
De vraag ‘hoe ontwikkel je een woning voor iemand die je niet kent?’, staat centraal bij LATEI als het gaat om het inwinnen van informatie over woonwensen van potentiële klanten. Eerder maakte de ontwikkelaar uit Amersfoort gebruik van stemkastjes tijdens informatieavonden voor toekomstige bewoners en andere geïnteresseerden. Nu maakt het gebruik van apps.
Proefproject in Achterveld
Het begon een jaar of tien geleden met een proef met stemkastjes tijdens een informatieavond in Achterveld, een dorp in de provincie Utrecht. Daar zouden ruim 200 woningen verrijzen. Directeur Ard de Jong vertelt dat zijn bedrijf samen met de Alliantie snel veel input bij de bezoekers van zo’n informatieavond wilde ophalen over de stedenbouwkundige opzet en de woningtypologieën. “Het ging om algemene vragen waar het publiek op kon stemmen: wat ze mooi of juist lelijk vonden, wat voor woonsferen, straatbeelden en parkeeroplossingen ze voor ogen hadden.”
Minder risico
Aan het eind van de avond had LATEI ook meteen een beeld wat de wensen waren: “We zijn geen bouwbedrijf, maar ontwikkelen. Door precies te weten wat de eindgebruikers graag willen, zijn de risico’s voor ons minder groot.”
Van stemkastje naar app
De stemkastjes zijn verdwenen. Stemmen gaat nu via de mobiele telefoon van de bezoekers van een woonworkshop, zoals LATEI deze bijeenkomsten noemt. Dit doen we reeds enkele jaren. Onlangs vond zo’n avond plaats in Veenendaal. Toekomstige bewoners van de Veenderij, een nieuwe woonwijk in Veenendaal-oost, konden met hun mobiel in de hand laten weten wat voor wensen ze hadden. Het kon dan gaan om de woningen zelf, de woonomgeving, groenvoorziening in de nieuwe woonwijk en meer. Ze konden zich vooraf aanmelden voor WhatsAppgroep De Veenderij.
Woonwensen in kaart gebracht
Aan het eind van de woonworkshop had LATEI snel een beeld van de uitkomsten: hoeveel procent van de mannen en de vrouwen iets mooi vond of juist niet en in welke leeftijdscategorie iets in de smaak viel of juist niet. Ard de Jong: “Met behulp van de input van toekomstige bewoners maken we een schetsplan. De vervolgstap is dat we met de toekomstige bewoners in gesprek gaan over hun woonwensen.”
Aanpassingen dankzij WhatsApp input
De oorspronkelijke plannen voor het project in Veenendaal zijn op details aangepast dankzij de input uit de WhatsAppgroep De Veenderij. Zo waren er plannen om de kleur van de gevelbekleding deels lichtblauw te maken. Een wens passend bij de beelden van de supervisor. Tijdens de informatieavond bleek dat dit voor een aantal gegadigden reden was om af te haken. “We hebben voor elkaar gekregen dat daar een passend alternatief voor is gekomen.”
Communicatie per doelgroep
Het inzetten van WhatsApp werkt niet voor alle doelgroepen, volgens Ard de Jong. De WhatsAppgroep De Veenderij bestaat vooral uit 25- tot 65-jarigen. Als het gaat om communicatie met de klant zijn er ook andere methodes. Facebook is erg populair en hiermee een goede methode om de consument te bereiken. Ouderen willen graag nog wel een hard copy – dus een papieren brochure – met projectinformatie, weet de LATEI-directeur uit ervaring. “We vragen aan de doelgroepen op welke wijze ze met ons willen communiceren: app, nieuwsbrief, website of liever regelmatig informatieavonden?”
Vaart maken
Ondertussen neemt de snelheid waarop gecommuniceerd wordt (met de consument) in rap tempo toe. Dankzij de smartphone kunnen we ook steeds sneller communiceren en informatie delen. En dit helpt ook ontwikkelaars zoals LATEI om vaart te maken met de projecten waar ze mee aan de slag willen. “Onze doelstelling is om van het eerste klantcontact tot contract, dus het tekenen van de overeenkomst, om dit binnen zes maanden rond te hebben.”